Leren is voor de een goed te doen en voor de ander een pittige uitdaging. Dat weet iedereen. Soms is de uitdaging zo groot dat er wordt gedacht aan dyslexie, dyscalculie of een andere leerstoornis. Dan is het fijn als met een screening meer duidelijkheid gegeven kan worden.
SpeelS ziet (en zoekt!) vooral de mogelijkheden. Wat kan en weet je kind nu al wél? SpeelS zorgt eerst voor een stevige basis -met de unieke kenmerken van jouw kind als startpunt voor de begeleiding- en geeft dan een zetje. Net een sneeuwbal!
Remedial Teaching
Een Remedial Teacher (RT-er) is speciaal opgeleid om kinderen die moeite hebben met leren, snel weer op weg te helpen. Eerst wordt -spelenderwijs- onderzocht wat je kind allemaal al weet en kan, in plaats van vast te stellen wat het allemaal niet kan. Dit geeft je kind zelfvertrouwen. Dan is leren meteen al een stuk leuker!
Waar wil je kind beter in worden? Lezen, rekenen, planning en/of automatiseren? Er wordt niet gewerkt met een standaard-methode. Logisch. Ieder kind leert anders! En jouw kind sluit tot nu toe niet lekker aan bij de ‘standaardmethode’… Dus wordt de begeleiding aangepast aan wat jouw kind nodig heeft.
In de individuele les is veel ruimte voor bewegen en ontdekkend leren. Zodat je kind ‘aan’ gaat, zelf meedenkt en met oplossingen komt die voor hem/haar werken! Ook zijn de interesses van jouw kind belangrijke ingrediënten. Wees dus niet verbaasd als we leren lezen met MineCraft of het uitvoeren van een recept uit het Poep-Kookboek. Kijk niet gek op als we lezen of rekenen met Lego. Vindt je kind het juist fijner om uit een boek te werken aan een tafel? Ook dat kan. Jouw kind, met al zijn of haar bijzonderheden en talenten, daar draait het om!
SpeelS volgt de ontwikkeling, de groei tijdens de begeleiding. Meestal gaat het snel, soms zelfs heel snel! En soms wordt ontdekt dat er iets anders is wat de leerproblemen veroorzaakt of in stand houdt (b.v. oogproblemen, zwak werkgeheugen of faalangst). Vanzelfsprekend wordt eerst alles met je besproken en volgt een voorstel of advies. Door alles aan te pakken, kan je kind echt opbloeien!
Neurofeedback
Concentratieproblemen… een veel gehoorde klacht.
Vaak kan een kind zich prima concentreren, alleen niet op datgene waar de aandacht op gericht zou moeten zijn. Vergelijk het met een ouderwetse zaklamp. Je kunt het licht op ‘breed’ zetten, waardoor je de hele kamer kunt zien in het donker. Maar je kunt er ook voor kiezen om de lamp helemaal ‘smal’ te draaien en het licht op b.v. de tafel te richten. Aandacht (concentratie) werkt op een vergelijkbare manier. En wist je dat je je brein kunt leren om aandacht beter te kunnen richten op één taak?
Dat leerproces heet NeuroFeedback. Het werkt zo: je kijkt naar een filmpje op je telefoon, terwijl een apparaat je breinactiviteit meet. Is je brein gefocust op het filmpje, dan wordt je ‘beloond’ doordat het scherm groot wordt weergegeven. Dwalen je gedachten af? Dan wordt het filmpje op je scherm zó klein dat je het bijna niet meer kunt volgen. Dat is een signaal voor je hoofd om de aandacht er weer bij te houden; je scherm wordt weer groot. Zo leert je brein – door beloond te worden- wat de bedoeling is. Al snel merk je dat je minder moe wordt van een training en dat je je aandacht beter kunt richten, zelfs wanneer je niet (bewust) aan het oefenen bent. Net als fietsen; op een gegeven moment hoef je er niet meer over na te denken!
Groepstrainingen
Meestal zijn de lessen één-op-één maar er worden ook cursussen voor kleine groepjes aangeboden.
Van en met elkaar leren.
Zien dat er ook anderen zijn die met dezelfde uitdaging rondlopen.
Da’s al een opluchting op zich!
Lef! & Fixie en Growie zijn twee mindsettrainingen, voor kinderen vanaf groep 3 t/m de middelbare school, die dénken dat ze ‘het nou eenmaal nooit zullen leren’. Na het doorwerken van het werkboek en het maken van de leuke opdrachten is de kans erg groot dat ze daar héél anders over denken 😉