SpeelS Geleerd is in 2014 opgericht door Bregje Coolegem. Vanuit onbegrip én nieuwsgierigheid. Bregje is moeder van drie totaal verschillende kinderen. Zij zijn de reden voor het ontstaan van SpeelS: drie kinderen die eerder blokkeerden op school, floreren met unieke ‘handleidingen’ in hun persoonlijke leerproces.
Bregje: “Hoogbegaafd, hooggevoelig, dyslectisch… Allemaal stickers. Sommige terecht, andere minder. Want die ‘stickers’ zijn namelijk maar een deel van de waarheid. En het is maar net waar je je aandacht op richt, toch?! Neem onze prachtige dochter. Onvoorspelbare, grappige en slimme meid, heel creatief en behoorlijk gevoelig. Groep 1 en 2 fietste ze met veel plezier door, ze kon zelfs wel wat meer uitdaging gebruiken op school. Hoe anders verging het haar in groep 3… vanuit het niets leerproblemen; lezen ging heel moeizaam, letters werden gehusseld en gespiegeld, cijfers waren een echt probleem, want is twaalf nou 12 of 21?! Extreem wisselende cijfers, de ene keer tienen en de andere keer dikke onvoldoendes. De juf en intern begeleider gaven aan dat ze veel droomde en maar een klein gedeelte van de les “bij de les” was.
Inmiddels weten we beter! Door inzicht te krijgen in haar dagelijkse uitdagingen en te begrijpen wat zij daarin van ons als ouders nodig heeft. Hoe we haar kunnen helpen met plannen en op tijd komen. Wanneer hoort ze ons echt niet (i.p.v. niet willen luisteren). Dat, wanneer ze zich terugtrekt, ze rust zoekt om alles wat ze intens beleeft en waarneemt (geluid, beeld, geur, gevoel, tast) een plekje te geven. Zij heeft mij geïnspireerd om me verder te specialiseren in de groei en ontwikkeling van kinderen. Zij daagt mij uit om me steeds verder te ontwikkelen als moeder en als mens. Daarvoor ben ik haar enorm dankbaar.
De droom om een plek te maken waar ouders en kinderen terecht kunnen met grote en kleine uitdagingen, is nu al ruim twaalf jaar werkelijkheid. Dagelijks werk ik aan de groei en ontwikkeling van jouw kind in jouw gezin en jouw situatie. Want weet je, het is niet de bedoeling dat je het nét redt, het is de bedoeling dat je floreert!”
Je kunt het echt!
Je weet alleen nog niet hoe!