Is jouw kind een beelddenker?!
Op school:
- leerproblemen of achterstand, bijles helpt niet of nauwelijks
- moeite met letters en lezen (letters spiegelen, wisselen, radend lezen, leesrichting, leestempo)
- moeite met cijfers (schrijven en/of lezen), rekenen en automatiseren
- perfectionistisch, faalangstig
- dagdromer, (lijkt) ongeïnteresseerd
- makkelijk afgeleid, snel overprikkeld
Thuis:
- creatief en origineel; met weinig veel kunnen
- herinnert zich details van jaren geleden
- gevoelsmens, beleeft emoties intens
- gaat volledig op in televisie of tablet
- slechte verliezer, gevoelig voor kritiek
- weinig tijdsbesef, plannen is lastig
- Impulsief: eerst doen, dan pas denken
Zie je veel overeenkomsten? Met de vragenlijst kun je een goede inschatting maken of jouw kind in beelden denkt.
Maar… wat is beelddenken nou eigenlijk?!
Beelddenken.
Iedereen heeft -onbewust- een voorkeur voor het onthouden en verwerken van informatie. Bij de een is dat bijvoorbeeld door naar de uitleg van de leerkracht te luisteren, terwijl de ander makkelijker leert door middel van foto’s of video’s van het onderwerp of door het al doende te ontdekken. Dat laatste zie je vaker bij beelddenkers; razendsnelle, creatieve denkers, een rijke fantasie en een verrassende humor, maar ook extra gevoelig voor prikkels van buitenaf (zien, horen, voelen, ruiken, proeven) en regelmatig moeite met tijd en/of planning. Het zijn de kinderen die top-down leren. Vergelijk het met een puzzel: die leg jij toch ook makkelijker als je eerst het voorbeeld mag bekijken? Beelddenkers bloeien op als ze eerst het grote plaatje duidelijk hebben, voor ze de kleine stukjes informatie op de gewenste manier met elkaar kunnen verbinden.
Beelddenken is dus eigenlijk niks anders dan informatie op een andere manier opnemen en verwerken. Kinderen die op deze manier leren, laten leerproblemen zien die makkelijk verward kunnen worden met de kenmerken van dyslexie, dyscalculie, autisme en/of AD(H)D. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat de achterliggende oorzaak van de leerproblemen is. Beelddenken is namelijk geen leerstoornis, maar een talent dat je moet leren inzetten.
SpeelS leert je leren met jouw talent!
Vragenlijst beelddenken
- kan je kind goed puzzelen?
- houdt je kind veel van de TV en/of (spel-)computer?
- speelt je kind graag met constructie-speelgoed ( Lego e.d.)?
- heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor opgaan in zijn/haar fantasiewereld?
- wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
- moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
- heeft je kind laat leren lopen?
- wiebelt hij/zij veel?
- eerst doen en dan pas denken?
- is hij/zij nadrukkelijk aanwezig op verjaardagen en pretparken? (na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
- denkt je kind erg zwart-wit?
- is hij/zij erg perfectionistisch, faalt niet graag, gevoelig voor kritiek?
- wint je kind graag en is hij/zij een slechte verliezer?
- herinnert hij/zij zich gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
- heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen en een slecht handschrift?
- heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
- heeft je kind een goed gevoel voor humor
(creatieve woordspelingen)? - moeten de etiketten uit de kleding geknipt worden?
Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft je kind een
hekel aan b.v. harde knoopjes?
Als je 10 van de bovenstaande vragen met “ja” hebt beantwoord, is zeker zinvol om contact op te nemen.
* test van Linda Silvermann, boek Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner. Vertaald t.b.v. lezing voor Maria J.Krabbe Stichting.